۱۲ دلیل عجیب درد پا _ قسمت  اول

قلب دوم شما به مراقبت بیش‌تری نیاز دارد. در این جا مقاله‌ای با نظر پزشکان و متخصصان منتشر می‌شود تا بدانید چطور مراقب پاهای خود باشید و هر درد و نشانه‌ای در آن‌ها را به درستی شناسایی کنید.

 پا درد

قلب دوم شما به مراقبت بیش‌تری نیاز دارد. در این جا مقاله‌ای با نظر پزشکان و متخصصان منتشر می‌شود تا بدانید چطور مراقب پاهای خود باشید و هر درد و نشانه‌ای در آن‌ها را به درستی شناسایی کنید.

1. پاشنه‌های کفشتان بیش از حد بلند هستند

درسته که این دلیل چندان هم عجیب نیست، اما بیایید این مشکل را از سر راه برداریم. در صورتی که پاشنه کفش شما مناسب نباشد شرایط و مشکلاتی مانند ترک پاشنه، کیست یا تورم استخوان، و پیچ خوردن مچ پایتان پیش می‌آید. (التهاب یا ورم اعصاب ناحیه پا، به صورتی که برای شما این احساس را ایجاد می‌کند که انگار روی سنگ قدم بر می‌دارید.) دکتر "مارلن رید" توضیح می‌دهد: «هر مدل پاشنه یا لژ کفش که بیش از 5 سانتی متر باشد باعث می‌شود که 7 برابر فشار بیشتر به سینه پای شما وارد شود.» راهنمایی‌ها و راهکار‌های او می‌گویند که کفش‌های بلند‌تر از 7 سانتی متری نپوشید و به جای پاشنه‌های نازک سعی کنید در صورتی که برای شما امکان دارد، از کفش‌هایی استفاده کنید که لژ داشته باشند (زیره یا پاشنه کفش سر تا سر زیر کفش را پوشش دهد.) 

2. کفش‌های نوک‌تیز

کشیدگی قسمت جلوی این کفش‌ها می‌تواند باعث آسیب دیدن و پینه بستن پای شما شود. دکتر "کارلی رابینز" متخصص پا در "ماریسویل اوهایو" توضیح می‌دهد: "بر آمدگی استخوان یا هر زائده و پینه پا به مرور زمان بیش‌تر و بد‌تر می‌شوند و کفش‌های تنگ یا نوک تیز شما به مشکل اضافه می‌کنند." دکتر "رید" می‌گوید: "بهتر است که پینه یا زائده پا را زودتر جراحی کرده و بردارید، چرا که هر چند این زائده پیشرفت کند عمل جراحی آن سخت‌تر می‌شود. خبر خوب در باره آن‌ها این است که اگر پس از عمل جراحی کفش مناسب به پا کنید مشکل شما حل شده و دیگر برنمی گردد."

3. پوشیدن کفش‌های نامناسب

اگر کفش‌های شما خیلی تنگ، خیلی باریک یا خیلی بلند باشند، انگشت‌های کوچک زیر دیگر انگشتان دیگر گیر می‌افتند و یا نمی‌توانند در حالت طبیعی خود قرار بگیرند. و بد‌تر از این‌ها این است که زمانی که انگشتان صاف قرار نمی‌گیرند با کفش اصطکاک بیش تری پیدا می‌کنند و این باعث دردناک شدن و آزردن پای شما خواهد شد. دکتر "رابینز" پیشنهاد می‌کند که کفش‌هایی را انتخاب کنید که به انگشتان پای شما و قسمت‌های برآمده آن‌ها فشار وارد نکنند.

درد پا

4. به اندازه کافی نرمش کششی پا انجام نمی‌دهید

آیا می‌دانستید می‌توانید و البته باید به صورت منظم نرمش‌های کششی انجام دهید؟ به خصوص اگر زیاد ورزش می‌کنید. در صورت انجام ندادن نرمش‌ها و ماساژ پا، ریسک آسیب دیدن یا دردناک بودن پایتان را به جان خریده اید. ماساژ کافی ندادن به پاهایمان مانند استفاده کردن از دستمال کاغذی پشت کفش هایمان است، تصور می‌کنیم که گذاشتن این دستمال کاغذی درد را کم‌تر یا قابل تحمل می‌کند، در صورتی که نتیجه درد و سوزش بیش‌تر خواهد بود. دکتر بلا پندیت، متخصص و جراح پا می‌گوید: "ماساژ و نرمش پا قبل از هر فعالیت فیزیکی از آسیب دیدن و دردناک شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند، دقیقاً مانند زمانی که یخ را روی محل آسیب دیده می‌گذاریم تا آرام شود." استفاده مداوم از کفه‌ها و کفش‌های طبی هم می‌تواند کمک بکند.

5. کم یا اضافه کردن وزن

درست متوجه شدید؟ واقعاً درد پا چیزی است که با کم کردن وزن نصیبمان می‌شوند؟ متأسفانه بله. دکتر "پندیت" توضیح می‌دهد؛ "با هر 4 کیلو گرم وزنی که شما کم یا اضافه می‌کنید، ماهیچه‌های پای شما هم کوچک یا بزرگ‌تر می‌شوند، در نتیجه کفش‌هایی که قبل از آن می‌پوشیدید یا برای شما آزاد شده‌اند و پا در آن‌ها معلق می‌ماند، و یا کفش فشار بیش تری به انگشتان و پای شما وارد می‌کند." توصیه: کفه‌های طبی در این موارد کمک زیادی می‌کنند.

6. ممکن است لگن زانو یا کمرتان آسیب دیده باشد

هر یک از این عارضه باعث می‌شود شما درست راه نروید، در نتیجه زمانی که وزن زیادی در یک سمت از بدنتان می‌اندازید، به مرور زمان این کار باعث می‌شود که پای شما (معمولاً در قسمت پاشنه) دردناک شود یا در مواردی باعث ایجاد کیست‌های استخوان می‌شوند. (خارج از تعادل بودن همچنین می‌تواند باعث تحریک  یا آسیب دیدن اعصاب و شکستگی یا ترک‌های بسیار ریز استخوان هم شود). تجویز بدون درد و زحمت در این موارد استراحت کردن و یخ گذاشتن بر موضع دردناک است که با این کار معمولاً درد از بین می‌رود. اما اگر واقعاً می‌خواهید از دست آن‌ها خلاص شوید باید به دنبال درمان عضو آسیب دیده اصلی باشید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان